W branży transportowej, szczególnie w przypadku transportu międzynarodowego i długodystansowego, sposób organizacji pracy kierowców ma bardzo duże znaczenie dla efektywności, bezpieczeństwa i zgodności z przepisami. Wybór między jazdą samemu a w podwójnej obsadzie to decyzja, która wpływa na czas pracy, odpoczynku oraz na sam komfort pracy kierowców. W tym artykule przyjrzymy się bliżej różnicom między tymi dwoma modelami oraz omówimy zalety i wady jazdy w podwójnej obsadzie.
Czym jest podwójna obsada?
Podwójna obsada to model pracy, w którym w pojeździe jednocześnie znajduje się dwóch kierowców. Praca kierowców w podwójnej obsadzie pozwala na wydłużenie czasu jazdy. Ten model pracy najlepiej sprawdza się w przypadku długich tras, które wymagają szybkiego dotarcia do celu. Obecność drugiego kierowcy umożliwia regularne zmiany za kierownicą, co z kolei wpływa na zmniejszenie ryzyka zmęczenia i poprawę bezpieczeństwa na drodze. Podwójna obsada kierowców jest często stosowana w transporcie międzynarodowym, gdzie prawo wymaga przestrzegania ściśle określonych norm czasu pracy i odpoczynku.
Czas jazdy w podwójnej obsadzie a jazda samemu
Jedną z kluczowych różnic między jazdą w podwójnej obsadzie a jazdą samemu jest czas jazdy. W przypadku podwójnej obsady, czas jazdy pojazdu może być znacznie dłuższy, ponieważ kierowcy mogą się zmieniać i odpoczywać na przemian. Zgodnie z przepisami, czas jazdy kierowcy w pojedynkę nie może przekroczyć 9 godzin dziennie, z możliwością wydłużenia do 10 godzin dwa razy w tygodniu. Natomiast czas jazdy w podwójnej obsadzie umożliwia kontynuowanie podróży przez łącznie 18 godzin na dobę, z zastrzeżeniem, że każdy z kierowców ma zagwarantowany czas na odpoczynek.
Jak organizować pracę w podwójnej obsadzie?
Organizacja pracy kierowców zawodowych w podwójnej obsadzie wymaga precyzyjnego planowania i ścisłego przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. Maksymalny czas pracy kierowcy i jego odpoczynku jest regulowany przez prawo, a jego przekroczenie może prowadzić do nałożenia kar finansowych. Dlatego ważne jest to, by każda firma transportowa dokładnie monitorowała czas pracy załogi i korzystała z systemów, które pomagają w rozliczaniu czasu pracy.
Wybór między jazdą w podwójnej obsadzie a jazdą samemu zależy od specyfiki przewożonego ładunku, długości trasy oraz wymagań dotyczących czasu dostawy. Podwójna obsada umożliwia dłuższą jazdę bez przestojów i może być najlepszym wyborem w przypadku długodystansowych tras międzynarodowych. Z drugiej strony, wymaga dobrej organizacji i współpracy między kierowcami oraz jest droższa. Jeśli szukasz profesjonalnych usług transportowych, w szczególności transportu kruszywa, skorzystaj z usług firmy Hitor.
Przeczytaj także: